דלג לתוכן

עלמא דשקרא

אתמול צייץ בנימין נתניהו למיליוני עוקביו סרטון שהוא בבחינת "האקדח המעשן" אשר מוכיח כביכול את הקשר הסיבתי בין "הסרבנות" לבין החלטת חמאס לצאת למתקפה ב-7.10.
הסרטון, ששודר בערוץ i24, מתאר כביכול מסמך של מודיעין חמאס, שנכתב בתאריך 25.7.2025, ונתפס על ידי צה"ל.

בסרטון, שאורכו 2:41 דקות, מקריא כתב הערוץ כיצד מודיעין חמאס תיאר בפני יחיא סינוואר את השפעת "הסרבנות" והמחאה, אשר יצרו משבר ופגעו בצבא.
לצורך העניין, אני מוכן להניח שאכן מדובר במסמך אותנטי, ושתוכנו זהה לקריינות שהופיעה בכתבה.
אלא שגם תחת ההנחה הזו, מדובר בשקר מפואר.

וכל כך למה?
ובכן, בכתבה ששודרה ב-i24, אורך הסרטון הוא 6 דקות, ולא 2:40. נתניהו, מטעמים השמורים עימו, בחר לשדר רק קטע ממנו – אותו קטע שצייץ שי קלך, אשר הודהד על ידי כל שופר תעמולה שמכבד את עצמו.
ומי שצופה בכל הכתבה, מקבל רושם שונה לגמרי מאשר מי שצופה רק בקטע שנתניהו צייץ.

בשתי הדקות האחרונות מקריא כתב i24, ינון שלום יטח את הסיכום של המודיעין הצבאי, כלומר את השורות התחתונות של המסמך, ואת ההערכות שהעביר לסינוואר.
ומהן אותן שורות תחתונות?
ראשית, מודיעין חמאס מבהיר שכרגע – אין השפעה משמעותית על כשירות הצבא. זה יקרה רק אם "יעברו חוקים נוספים".

כלומר, אותו מודיעין חמאס כתב שרק אם תימשך חקיקת "הרפורמה" בחודשים אוקטובר ונובמבר – רק אז עלולה להיות פגיעה ממשית בצה"ל. וכידוע, חקיקת "הרפורמה" לא המשיכה, ובתחילת אוקטובר חמאס כבר תקף אותנו.
בהמשך, מודיעין חמאס "מטיל ספק בפגיעה של הכשירות בטווח הזמן המיידי". אבל מה כן?

ובכן, כותבי המסמך מעריכים ש-"לא צפוי [שישראל] תפנה ליוזמות צבאיות אסטרטגיות", ותתמקד "בטיפול במשבר הפנימי ובאיומים הקיימים בחזיתות באופן שלא יוביל לעימות רחב".
בנוסף, מודיעין חמאס העריך שאם תהיה התלקחות – לפחות חלק מהחיילים ומהקצינים יתייצבו.
ומה ההערכה לגבי נתניהו?

מודיעין חמאס, שכנראה למד היטב את ראש ממשלתנו, העריך שבמקרה כזה "נתניהו ינסה לנצל את המצב הביטחוני החדש כדי לממש את מטרותיו הפוליטיות".
במילים אחרות, במסמך שנתניהו כל כך שמח לשתף – נכתב שההערכה הוא שהוא ינצל את המצב הביטחוני להשגת רווח פוליטי. איזה מזל שזה לא קרה, נכון?

אבל רגע, יש עוד:
ממש בסוף המסמך, כלומר בחלק החשוב ביותר, בזיקוק תמצית ההערכה, מודיעין חמאס ממליץ לסינוואר להמשיך במלחמה הפסיכולוגית כדי לפלג את החברה – ולהימנע מכניסה לעימות רחב ולחכות שהקיטוב בחברה הישראלית יחריף, ולראות במשבר בישראל הזדמנות להשגת מטרות העם הפלסטיני.

אז מה בעצם השורה התחתונה של כל המסמך הזה?
מודיעין חמאס ממליץ להימנע מכניסה לעימות רחב. הוא ממליץ לסינוואר לתת לנו להמשיך לריב עם עצמנו סביב שטויות כמו עילת הסבירות או פיסקת ההתגברות, ולהמתין להעמקת המשבר.
וכידוע, סינוואר דחה את ההמלצה הזו, ויצא למתקפה כבר ב-7.10.

במילים אחרות, מי שאשכרה צופה בכתבה כולה מגלה שלא זו בלבד שחמאס לא יצא למערכה "בגלל הסרבנות", אלא שהמלצת והערכת המודיעין של חמאס – שוב, בהנחה שהמסמך אותנטי ותורגם באופן מדויק – היא שאין פגיעה של ממש בכשירות הצבא, ולכן כדאי לשבת על הגדר ולתת לנו להמשיך ולהסתכסך ביננו.

כי ההזדמנות שחמאס זיהה לא היתה בגלל "הסרבנות", אלא בשל הקרע הפנימי.
בשל ההתעקשות על "הרפורמה המשפטית", שלא נותר ממנה דבר, ושהמציאות מלמדת שלא היתה דרושה כלל לצורך "משילות" ומילוי חובתה של הממשלה לספק לנו ביטחון.
וכמה מפתיע, שזו בדיוק גם היתה ההערכה של המודיעין שלנו.

גם אצלנו, ההערכה היתה שכשירות הצבא לא נפגעה. מה שכן נפגע, זו הלכידות החברתית – ואויבנו מזהים בכך נקודת חולשה היסטורית. בדיוק כמו הערכת חמאס.
אלא שנתניהו, לוין, סמוטריץ' ושות' לא הקשיב, הלכו עם הראש בקיר, חוקקו את הקשקוש הזכור כ-"ביטול עילת הסבירות" – והעמיקו עוד את המשבר.

לא "הסרבנות" עודדה את חמאס. הקרע הפנימי עודד אותו. זה אשכרה מופיע בסרטון – פשוט בחלק שאותו נתניהו חתך.
ההמלצה של מודיעין חמאס היתה בכלל להמשיך ולהמתין, כי הפגיעה בכשירות היא זניחה.
החולשה ההיסטורית שבה היתה נתונה ישראל בשנת 2023 לא נבעה משום תנועת "סרבנות" מומצאת.

הרי חודש לאחר שנכתב אותו מסמך, נתניהו הרכיב משקפיים ורודים והבטיח לנו שהכל נפלא. וממילא, גם אם כל צבא המילואים היה מסרב – הצבא הסדיר היה יכול וצריך להדוף מתקפה של מחבלים שחמושים בטויוטות ובקלצ'ניקובים.
החולשה נבעה מהפילוג העמוק שהביא ומביא עלינו נתניהו. הטבח לעולם יהיה על שמו.

‍♂️המסמך הוא כמובן מיולי 2023, לא 2025

את הכתבה המלאה תוכלו למצוא פה:

  • צחוקה המתגלגל של האירוניה

    צחוקה המתגלגל של האירוניה

    זוכרים את חאן אל אחמר? המאחז הלא חוקי הקטנטן באזור כפר אדומים? זה שרק לאחרונה הרמבו העברי בצלאל סמוטריץ' חתם על "צו" פינוי שלו, כנקמה על צו המעצר הבינלאומי שכנראה הוצא נגדו בהאג?

  • תנו לחיות לחיות

    תנו לחיות לחיות

    בעקבות הפרעות בבית משפחת המשנה לנשיא סולברג, פירסמה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, אסתר חיות, דברים מטעמה.

  • דעתי על בחירת מבקר המדינה החדש היום:

    דעתי על בחירת מבקר המדינה החדש היום:

    מי מאיתנו שהוא בעשור החמישי לחייו או יותר מכך, ודאי זוכר שהימים שבהם היו מתפרסמים דו"חות מבקר המדינה – היו ימים מיוחדים.

  • שר הפנים נכנס למסעדה?

    שר הפנים נכנס למסעדה?

    אתמול פורסמה בבג"ץ (סולברג, שטיין, כשר) החלטה "קטנה", בעתירה שלא מעניינת כמעט אף אחד, ושסביר להניח שלא שמעתם עליה.

  • פסק הדין בעניין הוועדה לבחירת שופטים

    פסק הדין בעניין הוועדה לבחירת שופטים

    בג"ץ (גרוסקופף, שטיין וכנפי-שטייניץ יחדיו) פירסם אתמול פסק דין חשוב, בעתירה שהגישה התנועה למען איכות השלטון נגד שר המשפטים יריב לוין.

  • יונתן אוריך ו״פרשת הבילד״

    יונתן אוריך ו״פרשת הבילד״

    כתב האישום נגד יונתן אוריך חושף תא ריגול פוליטי: ארבעה מקורבי נתניהו גנבו מסמך מודיעיני חסוי, פרסמו אותו ב״בילד״ הגרמני כדי לשרת את ראש הממשלה — ופגעו ביכולת המודיעינית של ישראל מול חמאס.

ניוזלטר
✓ נרשמת