חלקכם אולי אינו מודע לכך, אבל כמעט בכל יום מתקיימים בבית המשפט העליון עשרות דיונים בתיקים שלא מעניינים אתכם. גם מחר.
ומחר, 12.5, יתקיימו בבג"ץ גם ארבעה דיונים בעתירות שמעוררות הרבה עניין ציבורי.
אז כשירות לקהל הקדוש, הנה תקציר מנהלים על מה שצפוי לנו.
בשעה 9:00, ובשידור חי (גרוסקופף, שטיין, כשר), יתקיים דיון שני בעתירות שהוגשו נגד שר המשפטים שעניינן איוש של תפקידי שונים במערכת המשפט – נשיאי בתי משפט מחוזיים, ועדות שחרורים ועוד.
כלומר, *לא* מדובר בעתירה שעניינה כינוס הוועדה לבחירת שופטים, אלא מינויים שנמצאים בסמכותו של שר המשפטים ללא קשר לוועדה. במקום הוועדה, את המינויים הללו לוין אמור לעשות בשיתוף פעולה עם נשיא בית המשפט העליון, יצחק עמית.
בעתירה הזו, שהיועמ"ש תומכת בקבלתה, התקיים דיון ראשון בחודש פברואר (ראו סיכום👇), ולאחריו הוצא צו תנאי. המשמעות שלה צו הזה היא שכעת לוין, שמיוצג על ידי יורם שפטל – הוא שצריך לשכנע למה *לא* לקבל את העתירה (להבדיל מהמצב לפני הדיון הראשון, שאז העותרת היתה צריכה לשכנע למה *כן* לקבל אותה).
ללוין אין מענה לטענות בעתירה, ואין לו שום הסבר ענייני למה לכל הרוחות לא לאייש תפקידים שנותנים שירותים משפטיים לאזרחי ישראל. למעשה, הטענה היחידה ששפטל חזר עליה שוב ושוב היא שעמית הוא לא "באמת" נשיא בית המשפט העליון, ולכן אי אפשר לשתף איתו פעולה ולאייש את התפקידים השונים.
כמו שאתם מבינים לבד, לטענה המגוחכת הזו אין סיכוי. לכן, אלא אם כן יקרה משהו מאוד בלתי צפוי – השופטים צפויים להבהיר ללוין שהסבלנות כלפיו נגמרה, יקבלו את העתירה, ויקבעו לוח זמנים לאיוש התפקידים השונים.

במקביל, יתקיים דיון (עמית, מינץ, כבוב) בעתירה שעוסקת ב-"פרשת הפצ"ר", שהיא כזכור ספיח של "פרשת שדה תימן".
בעתירה הזו נטען כי אין מקום שהפרקליטות תטפל בהגשת כתבי האישום בפרשה, בשל ניגוד עניינים כביכול, בשל מעורבותה בפרשה בשלביה המוקדמים (טרם שהתברר שהפצ"ר היא שהדליפה את הסרטון המפורסם).
שטיין החליט שהעתירה תובא לדיון בפני הרכב, אבל קשה לראות איך היא מתקדמת משם.
למי שלא זוכר, בגלגולים הקודמים של הפרשה בג"ץ קבע המניעות של הפרקליטות היא רק עד תום שלב החקירה (והחקירה הסתיימה), מה גם שיועמ"ש משרד המשפטים – הגורם שקבע את המניעות בשלב החקירה – חיוותה דעתה שאין מניעה שהפרקליטות היא שתטפל בתיק בשלב גיבוש כתבי האישום וניהול ההליך בבית המשפט.
כך שהעתירה צפויה להידחות.
העתירות שמעוררות הכי הרבה עניין תתברר בשעה 11:30(ברק-ארז, גרוסקופף, שטיין), בדיון שיועבר בשידור חי. מדובר, כמובן, בעתירות נגד מינויו של האלוף רומן גופמן לתפקידים ראש המוסד.
העתירות הללו אינן עוסקות בשאלה האם מבחינה מקצועית רומן גופמן מתאים לתפקיד, ולהבדיל ממינויו של זיני גם אינן מתמקדות בשיקול הדעת של נתניהו.
"לב" העתירות הללו הוא בפרשה הבלתי נתפסת שבה האוגדה שעליה גופמן פיקד בשנת 2022 – הפעילה קטין בשם אורי אלמקייס במסגרת מבצע מודיעיני.
על העובדה שאלמקייס אכן הופעל, ושהפעלתו היא כשל חמור – אין בעצם מחלוקת. המחלוקת היא סביב שתי שאלות מרכזיות:
האחת, מה היה חלקו של רומן גופמן *אישית* בהפעלה, כלומר מה הוא ידע, כמה הוא ידע, מה הוא אישר, מה הוא לא אישר, ומה הוא עשה כאשר הפרשה "התפוצצה". השאלות הללו הן שאלות *עובדתיות*.
השנייה, הנגזרת מהראשונה, היא מה המשמעות המשפטית של חלקו *האישי* של גופמן בפרשה.
ההכרעה בעתירות היא כמובן נגזרת של התשובה לשאלה השנייה. אלא שהתשובה הזו היא בעצמה נגזרת של השאלה הראשונה. היות שכרגע אין לנו יכולת להכריע במחלוקות העובדתיות בין הצדדים – קשה מאוד להעריך מה יהיה גורל העתירות.
רמז *מסוים* לעמדת השופטים עשוי להתקבל ממש בפתח הדיון, והוא כאשר הם יכריעו האם לקיים את הדיון "כאילו ניתן צו על תנאי". אם זה יקרה, אפשר לראות בכך כסימן לנטייתם לקבל את העתירות.
למיטבי הלכת שביניכם נספר שבשעה 16:00 (וילנר, גרוסקופף, כנפי-שטייניץ) יתקיים דיון המשך בעתירה של יאיר לפיד נגד החלטת ועדת הכספים להקצות כמאה מיליון ש"ח למוסדות חינוך חרדיים. גם הדיון הזה יועבר בשידור חי.
בגדול, בג"ץ כבר קבע שההחלטה התקבלה באופן בלתי חוקי, ולכן ועדת הכספים התכנסה – ושבה וקיבלה את ההחלטה. לאחר שהצדדים עדכנו את בג"ץ על ההחלטה החוזרת – השופטים קבעו דיון המשך, שיתקיים כאמור מחר.
מאחר שלא עקבתי באופן מספיק הדוק אחר פרטי העתירה – קשה לי להעריך מה צפוי בדיון.
ועד כאן לגבי היום הגדוש והסוער שצפוי מחר בבג"ץ. אשתדל לעדכן ולסכם ככל ששאר אילוציי יאפשרו זאת…







