דלג לתוכן

המשל על פורום "קהלת"

תקראו רגע את הציוץ הקצר הזה, מאת מאיר רובין, מנכ"ל פורום קהלת.
בתמצית, הטענה של רובין היא שמשום שבג"ץ פסל את המוסד של "סגן שר במעמד שר" – החרדים האשכנזיים "נאלצים" לכהן כשרים. וזה כמובן מלמד על בג"ץ כל מיני דברים רעים שרובין מדמיין.
בואו נפרק.

נפרק, כי הציוץ הקטן הזה – שהוא שגוי לחלוטין, מכל בחינה שהיא – יכול לדעתי ללמד אותנו כמה דברים חשובים.
ראשית, עובדתית – הטענה שגויה.
לאחר הקמת המדינה, יצחק מאיר לוין כיהן בממשלה כשר הסעד. אגודת ישראל פרשה מהממשלה השלישית על רקע גיוס נשים לצה"ל, וללא שום קשר לבג"ץ. מה לעשות.

אבל לא נצפה ממר רובין להכיר את ההיסטוריה הרחוקה, ולכן נדלג לזו הקרובה.
כמו שכולכם יודעים, הרשימה החרדית האשכנזית של יהדות התורה, שהיא שילוב זרועות בין אגודת ישראל לבין דגל התורה, היתה חלק ממרבית הקואליציות האחרונות.
אלא שהחברות בקואליציה הביאה על החרדים צרות של עשירים.

מסיבות אידיאולוגיות – כלומר, בשל חוסר רצון להיות חלק מהממסד הציוני המשוקץ – נציגי הרשימה העדיפו שלא להיות חלק פורמלי מהממשלה הציונית, אלא לכהן, לכל היותר, כסגני שרים.
הפטנט שהמוח יהודי המציא היה "סגן שר במעמד שר", כלומר אדם שמצד אחד הוא "רק" סגן שר, ומצד שני אין מעליו שר.

מי שמכהן פורמלית כשר הוא ראש הממשלה, אלא שכהונה זו היא למעשה פיקציה. דה פקטו, סגן השר במשרד מחזיק בסמכויות כאילו היה שר, ומצד שני הוא לא שר באופן רשמי.
אין למעשה שום דרך רציונלית או מוסרית-ערכית להצדיק את הקשקוש הזה, שנובע כמובן מהרצון החרדי המוכר של ללכת עם ולהרגיש בלי.

רק בעולם מעוות, שבו החרדים האשכנזיים רוצים גם לקחת חלק בשלטון, ככל שהדבר קשור לקבלת סמכויות, ג'ובים ותקציבים, וגם רוצים לא לקחת בו חלק כאשר הדבר כרוך בנשיאה באחריות, בנטל או בכלכלה – רק בו אפשר לקבל את יצור הכלאיים המוזר של סגן שר, שמעשית הוא שר, אבל פורמלית הוא לא.

בשנת 2009 הוגשה העתירה הראשונה נגד מסירת משרד זניח כמו משרד הבריאות לידיו של "סגן שר במעמד שר", יעקב ליצמן.
בג"ץ אומנם ביקר קשות את המוסד הזה, כינה אותו "אנדרוגינוס קונסטיטוציוני", וציין שלל פגמים וקשיים שנובעים מכך (שלא נכנס אליהם הפעם).
אבל, בג"ץ בכל זאת דחה את העתירה.

עם זאת, בג"ץ הוסיף "התראת בטלות", כלומר הזהיר את הממשלה שהמצב הזה לא יכול להימשך. אם אתם רוצים להיות חלק מהשלטון, אז תהיו שרים, לא "סגני שרים במעמד שרים".
ומה עשו הממשלות? ניחשתם נכון, הן לא עשו כלום.
וכך זכינו בשנת 2015 ל-"שידור חוזר" של העתירה שנדחתה בקושי בשנת 2009.

גם הפעם, היה מדובר על מינויו של ליצמן ל-"סגן שר הבריאות", אך כזה שכיהן בפועל כשר הבריאות לכל דבר, ללא שר בריאות מעליו.
ושלא כמו בפעם הקודמת, כאן לבג"ץ נמאס, והוא קבע שאין יותר דבר כזה "סגן שר במעמד שר". או שאתה שר, או שאתה סגן שר. אם אתה רוצה סמכויות של שר – תהיה שר.

זו פסיקת בג"ץ שרובין מכיר, ואליה הוא התכוון.
אבל, מה בעצם הבעיה עם פסק הדין?
איך בדיוק אפשר להצדיק את ההכלאה המוזרה הזו בין תפקידים, שנוצרה רק בגלל שלחרדים האשכנזיים לא נאה לשבת סביב שולחן ממשלה ציונית, אבל הם כן רוצים ליהנות ממנעמי השלטון? רק בגלל שבג"ץ פסק אז אנחנו נגד?

לצד פסק דין שלדעתי הוא כמעט בגדר המובן מאליו, לכאורה אפשר לעצור כאן ולטעון שרובין בכל זאת צדק – הנה, בג"ץ קבע שאין יותר "סגן שר במעמד שר", וזו הסיבה היחידה שיש שרים מטעם יהדות התורה.
אלא שגם זה פשוט לא נכון.
אכן, בעקבות פסק הדין ליצמן התמנה לראשונה לשר הבריאות. שר "ממש".

אלא שכשנתיים לאחר מכן ליצמן התפטר מהממשלה, על רקע עבודות רכבת בשבת. מסתבר, שלשבת בשולחן הממשלה, ולהיות אחראי על מה שהיא עושה, זה לא תמיד נעים.
אבל, גם להיות רחוק מעטיני השלטון זה קשה, ובחלוף כשנה נוספת – ליצמן רצה לחזור למשרד. והוארצה לחזור לסטטוס הנוח של "סגן שר במעמד שר".

אז מה עשתה הכנסת?
ובכן, הכנסת תיקנה את חוק יסוד: הממשלה, באופן שלמעשה "עקף" את פסיקת בג"ץ, והכשיר רשמית מצב שבו ראש הממשלה הוא "כאילו" השר, והוא מאציל את כל סמכויותיו לסגן השר שמכהן תחתיו.
אם תסתכלו בדברי ההסבר להצעת החוק, תראו שהכוונה "לעקוף" את פסק הדין הובהרה בהם.

כלומר, בעקבות התיקון הנ"ל, אם אנשי יהדות התורה היו רוצים להמשיך את ה-"ישראבלוף" של "סגן שר במעמד שר" – הם היו יכולים לעשות זאת. בג"ץ לא פסל, כמובן, את התיקון הזה.
זה נכון שבחלק מהממשלות מאז אנשי יהדות התורה מכהנים גם כשרים לכל דבר, אבל זה ממש לא בגלל אותו פסק דין של בג"ץ.

נסכם:
מנכ"ל פורום קהלת רצה לצייץ עוד ציוץ בגנות בג"ץ.
אלא שהציוץ שלו גם שגוי עובדתית, גם לגבי מה שקרה לפני פסק הדין וגם לגבי ההתרחשויות שלאחריו, וכן מנסה בכוח להיות נגד פסק דין שכולנו, אם אנחנו ציוניים, אמורים לברך עליו – משום שהוא ניסה לעשות סוף לעוד קומבינה חרדית מטופשת.

נכון, מדובר בסך הכל בציוץ קטן ודי סתום.
אבל, לפחות לדעתי, הציוץ הקטן הזה הוא משל מושלם לפורום ״קהלת״ – שילוב של חוסר ידיעת ההיסטוריה, חוסר הבנה משפטי, נחרצות והפיכת המלחמה ב-״משפטנים״ לחזות הכל.
מהגוף הזה, שהתיימר להיות שמרני וימני – לא נותר דבר חוץ מאשר בורות, יוהרה ותעמולה.

קישור לפסק הדין המלא משנת 2009: supremedecisions.court.gov.il ↗
קישור לפסק הדין המלא משנת 2015: supremedecisions.court.gov.il ↗
ושישובו כבר החטופים️

  • צחוקה המתגלגל של האירוניה

    צחוקה המתגלגל של האירוניה

    זוכרים את חאן אל אחמר? המאחז הלא חוקי הקטנטן באזור כפר אדומים? זה שרק לאחרונה הרמבו העברי בצלאל סמוטריץ' חתם על "צו" פינוי שלו, כנקמה על צו המעצר הבינלאומי שכנראה הוצא נגדו בהאג?

  • תנו לחיות לחיות

    תנו לחיות לחיות

    בעקבות הפרעות בבית משפחת המשנה לנשיא סולברג, פירסמה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, אסתר חיות, דברים מטעמה.

  • דעתי על בחירת מבקר המדינה החדש היום:

    דעתי על בחירת מבקר המדינה החדש היום:

    מי מאיתנו שהוא בעשור החמישי לחייו או יותר מכך, ודאי זוכר שהימים שבהם היו מתפרסמים דו"חות מבקר המדינה – היו ימים מיוחדים.

  • שר הפנים נכנס למסעדה?

    שר הפנים נכנס למסעדה?

    אתמול פורסמה בבג"ץ (סולברג, שטיין, כשר) החלטה "קטנה", בעתירה שלא מעניינת כמעט אף אחד, ושסביר להניח שלא שמעתם עליה.

  • פסק הדין בעניין הוועדה לבחירת שופטים

    פסק הדין בעניין הוועדה לבחירת שופטים

    בג"ץ (גרוסקופף, שטיין וכנפי-שטייניץ יחדיו) פירסם אתמול פסק דין חשוב, בעתירה שהגישה התנועה למען איכות השלטון נגד שר המשפטים יריב לוין.

  • יונתן אוריך ו״פרשת הבילד״

    יונתן אוריך ו״פרשת הבילד״

    כתב האישום נגד יונתן אוריך חושף תא ריגול פוליטי: ארבעה מקורבי נתניהו גנבו מסמך מודיעיני חסוי, פרסמו אותו ב״בילד״ הגרמני כדי לשרת את ראש הממשלה — ופגעו ביכולת המודיעינית של ישראל מול חמאס.

ניוזלטר
✓ נרשמת