אתמול צייץ עקיבא ביגמן, מחבר הספר "כיצד הפך נתניהו את ישראל לאימפריה", ציוץ נרגש לפיו כל עובדי המדינה נדרשו לקיצוץ בשכרם כהשתתפות בהוצאות המלחמה.
כולם? ממש לא. מהקיצוץ הוחרגו "בכירי הפרקליטות ומשרד המשפטים" הרשעים.
הציוץ כמובן הפך לויראלי.

כמו כל עלילת דם אנטישמית בימים אפלים, וכמו כל עלילה נגד "המשפטנים" – הזדרזו ברגי מכונת התעמולה וסוכני "המשילות" בפיד שלכם והדהדו בחדווה את הציוץ של ביגמן.
יש רק דבר אחד שהם שכחו לעשות: לבדוק את העובדות.
ומי שיבדוק את העובדות יגלה שביגמן – כרגיל – עשה פה מניפולציה שנאה בשקל.
אז מה הסיפור?
מבלי להיכנס לפרטים מיותרים, נאמר שעובדי המדינה מקבלים שכר לפי דירוג. ככל שעובד מדינה עולה בסולם הדרגות, כך משכורתו עולה. יש המון סוגים של דירוגים, שנקבעים על ידי נציבות שירות המדינה.
לצד עובדי המדינה "הרגילים", יש גם "נושאי משרה" ששכרם לא נקבע על ידי הנציבות.
מדובר בנשיא המדינה, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל, אבל גם בשרים וסגני שרים, חברי כנסת, שופטים, דיינים, ראשי רשויות – ושופטים.
מי שקובעת את השכר של כל נושאי המשרה האלה היא הכנסת.
המנגנונים השונים שבהם נקבעות המשכורות – לא חשובים כרגע. רק חשוב שמי שקובעת את השכר זו הכנסת.

בין שתי הקבוצות הללו – עובדי המדינה ששכרם נקבע לפי דירוג של הנציבות, ונושאי המשרה ששכרם נקבע על ידי הכנסת – יש קבוצה קטנה מאוד של אנשים, שהם עובדי מדינה ששכרם מוקבל לזה של נושאי משרה.
למשל, משפטנים בכירים במגזר הציבורי, ששכרם נגזר משכר השופטים – שאותו קובעת הכנסת.
זאת אומרת, שאם הכנסת תחליט להפחית בשכר של נושאי המשרה, למשל של חברי הכנסת או של שופטים – אז השכר של אותם משפטנים בכירים ירד, ולהיפך.
אבל מה החליטה הכנסת?
ביגמן צירף לציוץ שלו קטע מתוך חוזר מטעם אגף השכר והסכמי העבודה. הוא שכח לספר לכם, שלאחר מכן הכנסת חוקקה חוק בעניין.
מדובר בחוק להשתתפותם של העובדים ובעלי תפקיד בשירות הציבורי, שעבר בכנסת בסוף מרץ יחד עם התקציב, ובו נקבעו הפחתות שכר שונות. כלומר, זה כבר לא הסכם בין המדינה לבין העובדים – אלא חוק של הכנסת.
ובחוק של הכנסת כתוב בסעיף 5 שהוא לא יחול על מי שמשכורתו נקבעת לפי משכורת של נושא משרה.


ושימו לב, שאותו סעיף ממש מפנה לחוק אחר – "חוק ההקפאה לנושאי משרה".
החוק הזה עוסק אם כן באותם נושאי משרה, שאת שכרם קובעת הכנסת, והוא קובע ששכרם של אותם נושאי משרה לא יקוצץ – אבל גם לא יעודכן בשנת 2025, כפי שהוא אמור להתעדכן בכל שנה בהתאם לשכר הממוצע במשק, אלא "יוקפא".


זאת אומרת, שהכנסת – היא ולא אחרת – החליטה שהעובדים "הרגילים" ידרשו לקיצוץ בשכרם, בעוד נושאי המשרה "המיוחסים" יספגו הקפאת שכר "בלבד".
כבר עכשיו, אתם מבינים שביגמן עבד עליכם:
מדובר, כאמור, בהחלטות שקיבלה הכנסת. היא זו שהפלתה לטובה את הבכירים, ודפקה את העובדים הזוטרים.
אם הכנסת היתה מחליטה להפחית את שכר הבכירים, למשל את שכר חברי הכנסת עצמם וכך גם את שכר השופטים – אז השכר של מי ש-"מוקבלים" לשופטים היה יורד בהתאם. אבל היא זו שבחרה אחרת, והיא אפילו עיגנה את זה בחוק מפורש.
אבל את כל זה ביגמן לא יספר לכם, ויציג מצג כאילו "המשפטנים" דאגו לעצמם.
וזה לא הכל.
יש 120 חברי כנסת, יש בערך מיליון שרים וסגני שרים, ויש מאות שופטים, דיינים וכו'.
העובדה ששכרם של כל אלה רק הוקפא, ולא קוצץ – לא מפריעה לביגמן בכלל. הרי אלמוג כהן וטלי גוטליב עושים עבודה כל כך חיונית בזמן המלחמה, ואסור לפגוע בשכר שלהם (שאותו קובעים חבריהם לכנסת).
אבל כמה "מוקבלים לשופטים" יש?
ובכן, לפי מה שביגמן עצמו כתב – מדובר בסך הכל על כ-40 בעלי תפקידים. טיפה בים של כל אותם נושאי משרה ששכרם לא קוצץ.
ובתוך ה-40 האלה, יש גם ממלאי תפקידים שאי-קיצוץ בשכרם לא מפריע לביגמן בכלל. למשל, השכר של נציב תלונות הציבור על שופטים, אשר קולה.

כלומר, ובניגוד מוחלט למצג השווא של ביגמן, הסיפור פה הוא בכלל לא "בכירי הפרקליטות ומשרד המשפטים" החמדנים.
הסיפור הוא שהכנסת, מטעמים השמורים עימה, החליטה שלא לקצץ בשכרם של נושאי משרה בכירים שהיא עצמה קובעת אותו. היא גם קבעה בחוק מפורש ששכרו של "מוקבל" לנושאי המשרה – לא יקוצץ.
זאת אומרת, שבהחלט אפשר להתעצבן מכך שכל עובדי המדינה, כמו אותה פקידה בקופת חולים שביגמן ציין, נדרשו לקצץ בשכרם – בעוד נושאי משרה בכירים, שמשתכרים עשרות אלפי שקלים בחודש, נפגעו הרבה פחות.
אבל למה ביגמן בא בטענות ל-"משפטנים", ולא לכנסת, שנשלטת על ידי קואליציה וראש ממשלה שהוא בחר?






